۰۳ تیر ۱۳۹۸
تیر ۳, ۱۳۹۸

روح شاد با این ۱۲ نکته ساده

تیر ۳, ۱۳۹۸ ۰ دیدگاه

روح شاد با این ۱۲ نکته ساده

قبل از آنکه برای شادتر شدن قدمی بردارید، یک قلم و کاغذ پیدا کنید و فهرستی از دلتنگی‌های‌تان را بنویسید. چه چیزهایی بیشتر از هر چیز در زندگی شما را آزار می‌دهد. در سمت دیگر فهرست، کارهایی را بنویسید که مدت‌هاست دوست دارید انجام‌شان دهید اما نتوانسته‌اید. قطعا شما نمی‌توانید همه غصه‌های این فهرست را از زندگی‌تان پاک کنید.

و همه کارهایی که در آرزوی‌شان بوده‌اید را انجام دهید. پس دور کارهایی که در ۱۰۰ ساعت شدنی است و غصه‌هایی که از بین بردن‌شان به سال‌ها زمان نیاز ندارد، خط سبز بکشید و برای شروع آماده شوید. اگر نوشتن فهرست برای‌تان کار سختی است و گمان می‌کنید ۱۰۰ ساعت برای شادتر شدن کافی نیست از ما کمک بگیرید. در این مطلب شما را با میانبرهایی آشنا می‌کنیم که تنها در چند ساعت حال و هوای‌تان را زیر و رو می‌کنند. این ادعای ما نیست. محققان و روانشناسان معتقدند این قدم‌ها از شما انسان شادتری می‌سازد.

روح شاد,برای شادتر شدن,رضایت و شادی

۱٫ قدردان باشید
در این ۱۰۰ ساعت فقط به رفتارهای دیگران خوب نگاه کنید. به هر تلاشی که برای آرامش، رضایت و شادی شما می‌کنند توجه کنید و به آنها نشان دهید که این رفتارها را می‌بینید و درک می‌کنید. محققان می‌گویند قدردانی کردن شما را شادتر می‌کند و رضایت‌تان از زندگی و آدم‌هایی که در کنار شما هستند را بالاتر می‌برد. درست است که قدرشناسی نباید به همین ۱۰۰ ساعت محدود شود اما این توجه می‌تواند شروع خوبی برای حضور قدردانی در زندگی شما باشد.

۲٫ سفر یک‌روزه
این روزها سراغ هر آژانس مسافرتی که بروید، فهرستی از تور‌های یک روزه طبیعت‌گردی یا تاریخی را به شما نشان می‌دهد. کافی است بدانید دنبال چه سبکی از سفر هستید تا یکی از آنها را انتخاب کنید و یک روز متفاوت را بگذرانید، قالیشویی در کاشان، طبیعت‌گردی در سوادکوه یا ستاره‌بینی در کویر شهداد؟ سخت نگیرید و یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید. محققان می‌گویند گشت و گذار و سفرهای کوچک شما را از آنچه هستید، شادتر می‌کند.

۳٫ به شکاف دیوار بخندید
این توصیه را حتی اگر بارها و بارها شنیده باشید، باز هم تا آخر بخوانید. روانشناسان می‌گویند گرچه خلق و خوی شما بر حالت چهره‌تان هم اثر می‌گذارد اما گاهی این چهره شماست که حال‌تان را بهتر می‌کند و خلق‌تان را تغییر می‌دهد، پس حتی اگر در انبوه مشکلات غرق شده‌اید، بهانه‌های کوچکی برای خندیدن پیدا کنید و تا می‌توانید لبخند بزنید. خنده واقعا بر هر درد بی‌درمانی دواست.

۴٫ گناهکار را ببخشید
محققان می‌گویند بخشیدن، درست مثل پیروی از رژیم سالم برای سلامت ما مفید است و بر سلامت قلب و بالاتر رفتن خلق اثر می‌گذارد. اما شاید تاثیر انتخاب رژیم غذایی درست در ۱۰۰ ساعت چندان واضح نباشد. پس می‌توانید میانبر بزنید و با بخشیدن یکی از کسانی که تصور ناخوشایندی در ذهن‌تان حک کرده شروع کنید.
کار ساده‌ای نیست اما می‌توانید به بستری که او در آن زندگی می‌کند، سن و سالش، ویژگی‌های شخصیتی و بسیاری از عوامل دیگر توجه کنید و برای گذشتن از اشتباه او تلاش کنید.

۵٫ صبح زود، توچال
نمی‌خواهیم صحبت‌های کلیشه‌ای در مورد طبیعت‌گردی و معجزه کوه را تکرار کنیم اما از شما می‌خواهیم که چند دقیقه‌ای خودتان را در دمای۹/۱۳°c قرار دهید. محققان می‌گویند هوای تازه به ویژه اگر تا این اندازه خنک باشد، حال شما را خوب می‌کند. نگران نباشید این‌بار نیازی به چند ساعت وقت گذاشتن برای خوشحال‌تر شدن ندارید. کافی است ۲۰ دقیقه در هوای پاکی که تا این اندازه خنک است قرار بگیرید تا شادتر شوید. خوشبختانه صبح‌های پاییزی، پیدا کردن جای خنک برای نفس تازه کردن کار سختی نیست.